Publikationen 2023
Liane Becker & Daniel Dreesmann (2023).
Simulating Environmental Issues: New Digital Tools to Teach Biology In Silico. Sustainability, 15, 14325 DOI: 10.3390/su151914325
Laura Christ, Laura Aporius, Anne-Kathrin Sieg & Daniel Dreesmann (2023).
Wir sind die Zukunft von morgen! "Hummeln helfen! Rhein-Main" als Citizen Science-Projekt für den Biologieunterricht. MNU, 76(2), 154-161. Ansicht
Publikationen 2022
Laura Christ, Marie Hahn, Anne-Kathrin Sieg & Daniel Dreesmann (2022).
Be(e) Engaged! How Students Benefit from an Educational Citizen Science Project on Biodiversity in Their Biology Classes. Sustainability, 14, 14524. DOI: 10.3390/su142114524
Laura Christ & Daniel Dreesmann (2022)
Protect + prevent = preserve? Exploring students’ arguments for and attitudes toward conservation. Environmental Education Research, DOI: 10.1080/13504622.2022.2128059
Laura Christ, Liane Flemming & Daniel Dreesmann (2022)
Insektensterben im Unterricht-Ursachenforschung und Handlungsoptionen: Spielerische Zugänge für die Klassenstufen 5 bis 7. BU praktisch-Das Online-Journal für den Biologieunterricht, 5(2), 3-3. DOI: 10.11576/bupraktisch-5514
Anne-Kathrin Sieg & Daniel Dreesmann (2022)
Befriending Bumblebees through hands-on activities in biology classes: Living Bumblebees lead to lasting knowledge and provide high learning enjoyment. Journal of Biological Education, DOI: 10.1080/00219266.2022.2118351
Laura Christ & Daniel Dreesmann (2022)
SAD but True: Species Awareness Disparity in Bees Is a Result of Bee-Less Biology Lessons in Germany. Sustainability, 14, 2604. DOI: https://doi.org/10.3390/su14052604
Publikationen 2021
Promoting Pro-Environmental BEEhavior in School. Factors Leading to Eco-Friendly Student Action.
Link
Using English as the Language of Science: An International Peer Video Exchange on Ecology
The American Biology Teacher, 83 (3): 154-160.
Link
Forschendes Lernen mit lebenden Hummeln als Modellorganismen im Biologieunterricht. Verhaltens- und Neurobiologie mit originaler Begegnung unterrichten.
BU praktisch 4 (1), published online
Link
Bestäuber-Biodiversität bestimmen und bewerten. Hummelmonitoring im Kontext eines alltagsrelevanten Ökologieunterrichts.
BU praktisch 4 (1), published online
Link
Publikationen 2020
"The tree was there first” – Using an everyday ecological dilemma to explore the personal orientations of secondary school students in environmental decision-making.
Environmental Education Research, DOI: 10.1080/13504622.2020.1853062
The importance of religion for the evaluation of everyday ecological decisions by German adolescents: A case study with students in Biology and Religious Education classes
Worldviews: Global Religions, Culture, and Ecology - in press
Link
CRISPR/Cas9: Vom Fachwissen zum Bewerten - Eine Unterrichtseinheit für die Jahrgangstufe 12/13
BU praktisch 3(2), published July 3, 2020
Link
Vielfalt 'durch die Blume' unterrichten - Konzepte und Materialien mit Blütenpflanzen für die 5. bis 7 Klassenstufe
BU praktisch 3(2), published July 3, 2020
Link
Flowers with powers – conception and evaluation of an ‘educational seed mix’
Link
Mit und von Hummeln lernen - Originale Begegnungen mit einem lebenden Hummelvolk im Biolo-gieunterricht der Sekundarstufen I und II
BU praktisch 3(1), published March 25, 2020
Link
Nina Meyerhöffer & Daniel Dreesmann (2019)
The exclusive language of science? Comparing knowledge gains and motivation in English-bilingual biology lessons between non-selected and preselected classes.
International Journal of Science Education 41.1 (2019): 1-20.
Link
Nina Meyerhöffer & Daniel Dreesmann (2019)
English-bilingual biology for standard classes development, implementation and evaluation of an English-bilingual teaching unit in standard German high school classes.
International Journal of Science Education 41.10 (2019): 1366-1386.
Link
Nina Meyerhöffer & Daniel Dreesmann (2019)
Expert video exchanges in bilingual biology lessons - student’s intrinsic motivation and subject-specific interest
Journal of Biological Education, published February 6, 2019
Link
Nina Meyerhöffer & Daniel Dreesmann (2019)
Let's Talk Biology–Developing a Model for Incorporating English-Speaking Experts into the (Bilingual) Science Classroom.
The American Biology Teacher 81.3 (2019): 152-159.
Link
Britta Nestler & Daniel Dreesmann (2018)
NaWi outdoor - Naturwissenschaften mit allen Sinnen erleben
MNU Journal 71(6), 401 -408.
Link
Stefan Altmeyer & Daniel Dreesmann (2018)
Grenzgänge zwischen Natur und Schöpfung – Grundlagen und Vorschläge für fächerverbindendes Lernen in Biologie- und Religionsunterricht. In: S. Altmeyer et al. (Hg.): Jahrbuch der Religionspädagogik, Bd. 34, Göttingen, 171-178.
Link
Anne-Kathrin Sieg, Rudolf Teibtner & Daniel Dreesmann (2018)
Don't Know Much about Bumblebees? - A Study about Secondary School Students' Knowledge and Attitude Shows Educational Demand
Insects 9, 2: 40
Download
Link
Exhibitions and Beyond: The Influence of an Optional Course on Student Teachers’ Perceptions and Future Usage of Natural History Museums."
Journal of Science Teacher Education 28.8 (2017): 651-673.
Link
Museum behind the scenes–an inquiry-based learning unit with biological collections in the classroom.
Journal of Biological Education 51.3 (2017): 261-272.
Link
Much more than old wine in new skins: students´ and adults´ knowledge on grapevine and vineyards as a starting point for new topics in School.
Journal of Baltic Science Education
Download
"I Learned It through the Grapevine ...": Exploring Atypical Ecosystems in Schools as a New Out-of-School Learning Site.
The American Biology Teacher, 79 (5), 351 - 364
PdN – Biologie in der Schule 66(2), 4 - 6.
Lebensraum Weinberg. Artenvielfalt entdecken - in einer Monokultur?
PdN – Biologie in der Schule 66(2), 10 - 17.
Falscher Mehltau? - Ein echtes Problem. Ein Schülerversuch mit einem der verheerendsten Schädlinge im Weinberg.
PdN – Biologie in der Schule 66(2), 18 - 26.
Von der Fruchtreifung zum fertigen Wein. Einfache Experimente mit Weinbeeren
PdN – Biologie in der Schule 66(2), 27 - 36.
Eiswein oder Heißwein? Auswirkungen des Klimawandels auf den Weinbau spielerisch vermitteln.
PdN – Biologie in der Schule 66(2), 37 - 39.
Ein Jahr rund um den Wein. Ein Monatskalender zur Entwicklung der Rebe und Tätigkeiten des Winzers.
PdN – Biologie in der Schule 66(2), 40 -42.
Publikationen 2016
Museum Behind the Scenes - An Inquiry-based Learning Unit with Biological Collections in the Classroom.
Journal of Biological Education, Published online: 27 Sep 2016
What Do Secondary Students Really Learn during Investigations with Living Animals? Parameters for Effective Learning with Social Insects.
Journal of Biological Education, published online: 10 Mar 2016.
Expedition Eiszeit – Ein neues Brettspiel für den Biologieunterricht.
Praxis der Naturwissenschaften – Biologie in der Schule, 65 (4), 32-35
Ameisenforschung 2.0 – Ein interaktives Lernmodul zur Kommunikation bei Ameisen.
Praxis der Naturwissenschaften – Biologie in der Schule, 65 (4), 32-35
Publikationen 2015
Secondary School Students’ and Their Parents’ Knowledge and Interest in Crop Plants: Why Should We Care?
International Journal of Environmental and Science Education, 10 (6), 891-904.
DOI: 10.12973/ijese.2015.282a
Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht, 68(6), 369-374.Online-Ergänzungen
Forschen lehren lernen – Entwicklung, Erprobung und Evaluation eines Wahlpflichtmoduls zur fachdidaktischen Implementierung der Berufspraxis im Studiengang Master of Education Biologie. In: Gutenberg Lehrkolleg der Johannes Gutenberg-Universität Mainz/Marie-Theres Moritz (Hg.): Employability als Ziel universitärer Lehre. Innovative Lehrprojekte an der JGU. Bielefeld: Webler, S.73-88.
Developing Science Observation Skills: Appreciating Acorn Ants.
The American Biology Teacher 77(7), 517-525.
DOI: http://dx.doi.org/10.1525/abt.2015.77.7.6
Forschungsexpedition ins Museum – Originale Begegnungen und originelle Fragestellungen.
PdN – Biologie in der Schule 64(6), 4 - 6.
Evolution und Zufall - ein Widerspruch? Spielerische Simulationen rund um das Thema Gendrift
PdN - Biologie in der Schule 64(2), 39-42. [Arbeitsblätter]
Hands-on or Video-based Learning with ANTicipation? A Comparative Approach to Identifying Student Motivation and Learning Enjoyment During a Lesson about Ants
Journal of Biological Education, published online Feb. 06, 2015
DOI: 10.1080/00219266.2014.1002518
Human-Insect Relationships:An ANTless Story? Children's, Adolescents', and Young Adults' Ways of Characterizing Social Insects
Anthrozoös 28(2), 247 - 261.
DOI: 10.2752/089279315X14219211661778